De consumentenprijzen van pluimveevlees zijn in de afgelopen twee maanden met 1% gedaald. De prijzen af boerderij en op het niveau van de producenten zijn de afgelopen twee maanden nauwelijks veranderd. Het is gebruikelijk dat de prijzen voor de vleeskuikenhouders na oktober dalen. Er is momenteel een ruim aanbod van vleeskuikens.
Prijsontwikkeling
De consumentenprijs van pluimveevlees is de laatste maanden licht gedaald met 1%, waarmee het op het prijsniveau van april is uitgekomen (111 punten). De prijzen voor de producten af slachterij zijn in de laatste twee maanden een fractie gedaald en weer gestegen. De index is in oktober op 101 punten (2015=100) uitgekomen. Slachterijen ontvangen dus nagenoeg gelijke prijzen voor hun producten bij afzet naar de retail. De prijzen af boerderij zijn in de maanden september een fractie gestegen en vervolgens weer iets gedaald.
De index van prijzen af boerderij is in oktober 102 (2015=100). Volgens het normale seizoenspatroon kunnen er vanaf oktober lagere prijzen verwacht worden. Die daling is in oktober is ingezet, omdat het aanbod hoger is bij een gelijkblijvende of iets afnemende vraag. Er wordt gemeld dat er forse concurrentie is met kuikenvlees afkomstig uit Polen en Oekraine. Pas in het begin van het volgende jaar worden hogere prijzen verwacht voor de vleeskuikens.
Keten
De hoofdmoot (90 tot 95%) van de binnenlandse afzet van pluimveevleesproducten wordt door consumenten gekocht in supermarkten. Hiervan is verse kipfilet het belangrijkste product. De pluimveeketen is sterk geïntegreerd en slachterijen regelen dat de productie van de verschillende schakels op elkaar wordt afgestemd. Slachterijen en verwerkers leveren aan de retailers en vleeskuikenbedrijven leveren kuikens aan de slachterijen. Toeleveranciers aan vleeskuikenbedrijven zijn: vermeerderaars (producenten van broedeieren), kuikenbroederijen en mengvoerleveranciers.
Toelichting op drie niveaus
Er zijn 15 middelgrote en grote slachterijen in Nederland. Verdere verwerking vindt veelal plaats door een bedrijf op een andere locatie dan de slachterij. Daar worden geslachte kuikens verder verwerkt tot consumentenproducten (kipfilet, drumstick, dijen, vleugels). De twee grootste spelers binnen Nederland slachten en verwerken zelf; qua volume hebben beide bedrijven samen meer dan de helft van de markt in handen.
Er zijn ongeveer 600 bedrijven die vleeskuikens houden. Zes- tot achtmaal per jaar leveren zij vleeskuikens (kip) op een gewicht van 2 à 2,5 kg aan de slachterij. De slachterijen en verwerkers leveren het pluimveevlees op schaal aan de retailers. Meer dan de helft van de Nederlandse productie wordt geëxporteerd. Ook wordt pluimveevlees geïmporteerd. Importpluimveevlees komt niet terecht in het winkelschap, maar wordt vooral gebruikt in foodservice en in de verwerkende industrie.
Prijsvorming
De consumentenprijs kent nauwelijks seizoensinvloeden. Vleesverwerkers maken met de inkopers van de supermarkten afspraken over de kwaliteit en prijs van de producten. Er worden 1- tot 2-jaarcontracten afgesloten na tendering. Soms worden afspraken gemaakt op basis van de inkoopprijs bij de pluimveehouders. Een belangrijk deel wordt geëxporteerd. De prijzen op de buitenlandse markten hebben invloed op de prijs in Nederland, zowel op producentenniveau, maar ook af boerderij. Er is een seizoenspatroon met hogere prijzen in de zomerperiode. Prijzen af boerderij worden bepaald door de slachterijen en zijn afhankelijk van het moment van leveren. Bijna alle vleeskuikenhouders hebben een jaarcontract voor het leveren van de vleeskuikens aan een slachterij. In het contract staan afspraken over de leveringen en de kwaliteit van de kuikens, maar niet over de prijs.