De Nederlandse Vereniging voor de Vleeswarenindustrie (VNV) heeft scherpe kritiek op de acties van de vakbonden na het vastlopen van het cao overleg. “De eisen van de vakbonden zijn onrealistisch, onredelijk en lopen nationaal en internationaal uit de pas”, aldus voorzitter Jos Goebbels. Het eisenpakket van de vakbonden leidt bij elkaar opgeteld tot een stijging van de loonkosten met minimaal 10%. Volgens Goebbels hebben de werkgevers een uitstekend voorstel op tafel gelegd en is het is echt te gek voor woorden om daar nog actie om te voeren.
Economisch beeld
De roep om een stijging van de loonkosten vanuit met name de politiek heeft een schaduw op de onderhandelingen gelegd. Deze oproep is door de vakbonden eenzijdig en ongenuanceerd vertaald naar de cao tafel in de vleeswarenindustrie, terwijl de situatie in deze sector daar geen aanleiding toe biedt. Anders dan veel andere sectoren is de voedingsmiddelenindustrie ongevoeliger voor conjuncturele schommelingen. Gemiddeld zijn de loonsverhogingen in deze sector stabiel. Binnen de vleeswarenindustrie zijn de marges minimaal en staan de resultaten onder andere door de dalende consumptie en hoge grondstofprijzen onder druk.
Voorstel werkgevers
Het voorstel van de werkgevers bevat niet alleen een aantal inhoudelijke afspraken maar ook een loonbod van in totaal 3,25% voor 17 maanden. De gemiddelde loonsverhoging ligt met 2,3% volgens onderstaande cijfers van de AWVN fors boven het landelijke gemiddelde van 2% op dit moment. Ook enkele recent afgesloten cao’s in de voedingsmiddelenindustrie en de cao voor de supermarkten hebben een beduidend lagere loonsverhoging. Volgens voorzitter Goebbels van de VNV zijn de voorgenomen acties dan ook ridicuul. “Er ligt een uitstekend loonbod op tafel en we hebben de bereidheid uitgesproken om decentraal over bepaalde onderwerpen verder te praten”.
Slecht voor imago
De voorgenomen acties van de vakbonden zijn niet in het belang van de sector en ook niet in het belang van de werknemers zelf. We werken hard aan het imago van onze sector en onze producten. De decembermaand is juist bij uitstek een periode waarin veel vleeswaren worden gegeten. Het zou zonde zijn als dit acties wordt overschaduwd. Bedrijven zijn in overleg met hun klanten en zullen er samen met hen alles aan doen om eventuele gevolgen te beperken.
Bron: VNV