In de nieuwste PluimveePodcast gaan we in gesprek met Mart Coolen. Hij houdt samen met zijn ouders vleeskuikens in Helden en Castenray. Daarnaast is hij voorzitter van Kip.Kiplekker. Een stichting die als doel heeft de vleeskuikensector en de maatschappij dichter bij elkaar te brengen. Coolen vertelt hoe Kip.Kiplekker dit in de praktijk brengt.
“Wat Blij met een Ei is voor de legsector, dat is Kip.Kiplekker voor de vleeskuikensector”, vertelt Coolen. “Vroeger deden de Productschappen de sectorpromotie. Sinds de Productschappen in 2014 gestopt zijn, doen we de promotie voor vleespluimvee zelf, op deze manier.”
Sectorpromotie blijft broodnodig, is de mening van Coolen. “Er worden vaak negatief over ons gepraat in de media. Wij willen graag vertellen hoe het echt in elkaar zit. We maken het daarbij niet mooier dan het is. Veel mensen staan open voor ons verhaal. Je staat er soms van te kijken hoe weinig mensen van de sector afweten. Dan beginnen ze over hormonen en dergelijke. Voor ons een kans om echt uit te leggen wat er gebeurt.”
“Wat Blij met een Ei is voor de legsector, dat is Kip.Kiplekker voor de vleeskuikensector”, vertelt Coolen.
De sectorpromotie wordt door Kip.Kiplekker op verschillende manieren aangepakt. De stichting heeft een eigen, informatieve en frisse website en up-to-date social media. Leden presenteren de stichting op evenementen zoals de Gezondheidsbeurs. “Daar hebben we leuke gesprekken. Sommige mensen zijn kritisch, maar dat mag. Dan heb je zeker een gesprek.”
Eén van de paradepaardjes van Kip.Kiplekker is het lespakket ‘Kip in de klas’ voor basisscholen. Dit gratis lespakket is vorig jaar helemaal vernieuwd en bevat een werkboekje met opdrachten, diverse infographics en een docentenhandleiding. Belangrijk onderdeel is ook de digibordpresentatie met video’s en quizvragen. “Er zit veel werk in, maar het slaat heel goed aan. Afgelopen jaar hebben 3.000 tot 3.500 leerlingen uit groep zes tot en met acht op Nederlandse basisscholen er gebruik van gemaakt. En die scholen staan heus niet alleen op het platteland. Ook vanuit de Randstad is vraag naar onze lespakketten. Van docenten krijgen we positieve reacties. Ze vinden dat het lespakket goed in elkaar zit”, aldus Coolen.
Kip.Kiplekker kan bestaan dankzij de steun van leden en van sponsoren. Coolen schat in dat ongeveer een derde van de Nederlandse vleeskuikenhouders Kip.Kiplekker al steunt. “Maar er is nog ruimte op de ledenlijst. En ook voor het bestuur zoeken we nog mensen”, voegt hij eraan toe.
Luister naar de aflevering met Mart Coolen
Tekst: Gerben Hofman
Beeld: Kip.Kiplekker
Binnenkort lees je het hele artikel in de nieuwste editie van de Pluimveekrant!
Nog geen abonnement op de Pluimveekrant maar wil je deze wel gratis thuis op de mat ontvangen?
Meld je dan direct aan voor een jaarabonnement en ontvang vier keer per jaar de mooiste artikelen en bedrijfsreportages gratis thuis op de mat. Zo blijf je altijd op de hoogte van het laatste nieuws uit de sector.