Als de eieren hier om de hoek worden geproduceerd, waarom zou je ze dan van ver halen? Dat is het motto van Sturm Eieren uit Grijpskerke (Zeeland). Dit pluimveebedrijf bezorgt persoonlijk haar eieren bij de klant onder de naam ‘Sturm Zeeuwse Eieren’. Lokaal geproduceerd, verpakt en bezorgd. “Gewoon het hele plaatje, dat maakt het uniek.”
“Lokale afzet, dat is gewoon prachtig”, vertelt Wim Maljaars, mede-eigenaar van Sturm Eieren. “In de zomermaanden zitten wij in een toeristisch gebied. Deze toeristen vertellen dat ze het onwijs leuk vinden om ’s ochtends bij het ontbijt een eitje te tikken en dan te lezen dat dit ei nog geen vijf kilometer verderop is gemaakt. Eieren worden om de hoek geproduceerd, dus waarom zou je ze van ver halen?”
Sturm Zeeuwse Eieren
Maljaars en zijn collega hebben een pluimveebedrijf van 26.000 scharrelkippen in Grijpskerke. Daarnaast kopen ze het jaar rond eieren in van een collega-pluimveehouder met 20.000 scharrelkippen. Hun eieren hebben het keurmerk Zeker Zeeuws®, dat staat voor duurzaam gevormde streekproducten. Deze eieren verkopen ze in de regio onder de naam ‘Sturm Zeeuwse Eieren´. Van productie tot bezorging, Sturm Eieren doet het allemaal zelf. Op deze manier worden circa vierhonderd hotels, restaurants, campingwinkels en lokale supermarkten voorzien van lokale eieren. Het overgrote deel van de eieren brengen de pluimveehouders rond in Zeeland, maar het afzetgebied reikt tot aan Rotterdam. Sommige klanten zijn groot. Andere klanten zijn kleiner en kopen rond de negentig doosjes per week. “Als je genoeg klanten op de route hebt, kan dat gewoon.”
In 2008 is Sturm Eieren volledig overgestapt op de lokale afzet. Het bleek voor het bedrijf de beste manier om de eieren te vermarkten. “Op een gegeven moment komen handelaren niet meer voor drie pallets naar Zeeland”, licht Maljaars toe. “Daarom zijn wij actief opzoek gegaan naar klanten, zodat we de volledige afzet zelf konden waarborgen.” Via mond-tot-mond reclame, maar ook door naar binnen te lopen bij bedrijven breidt Sturm Eieren haar netwerk uit. Iedere week neemt Sturm Eieren contact op met haar klanten per telefoon of via Whatsapp. Aan de hand hiervan stellen de medewerkers van Sturm hun route op. Gisteren contact via WhatsApp, vandaag eieren op de stoep.
Van bruine naar witte eieren
Voorheen hield Sturm Eieren Bovans Brown leghennen. In januari gaat de eigen stal over op Dekalb White. Voor de klant is deze omschakeling een flinke verandering. “De meeste klanten vinden een bruin tafeleitje mooier”, legt Maljaars uit. “Daarom wilden wij dat zo lang mogelijk leveren. Een bruin ei brengt echter zoveel uitdagingen mee op het gebied van diergezondheid, dat we overstappen op witte kippen, die over het algemeen ook technisch beter draaien. Daarnaast hebben witte kippen een significant kleinere ecologische voetafdruk dan bruine kippen, dus de keuze is zeker ook gemaakt op basis van duurzaamheid.” Nu is de uitdaging aan Sturm Eieren om dit goed te implementeren bij haar klanten. Op dit moment is circa twintig procent van de eieren wit, die koopt het bedrijf in. Dit percentage wordt verhoogd naar tachtig procent. Hun collega-pluimveehouder blijft bruine kippen houden, dus ook bruine eieren kunnen nog steeds worden geleverd.
Uniek totaalplaatje
“Onze werkwijze levert natuurlijk meer werk op”, vertelt Maljaars. “Alle eieren inkopen zou veel makkelijker zijn. Toch blijft het voor ons een meerwaarde hebben om zelf de eieren te produceren. Het contact met de dieren en klanten, dat is de ideale combinatie. Wij komen wonen hier in de buurt, net als onze kippen. Zo waarborgen wij Zeeuwse eieren in onze eigen doosjes. Het is gewoon een prachtig totaalplaatje: eigen kippen, eigen productie, eigen pakstation, eigen bezorging. Gewoon het hele plaatje, dat maakt het uniek.”
Tekst: Kim Sjoers
Beeld: Gert van Santen