In een tijd waarin de concurrentie hevig is, weet de Poolse pluimvee-industrie zich toch sterk te houden op de Europese markt. Ondanks de groeiende aanwezigheid van Oekraïens pluimveevlees in Europa, heeft Polen zijn verkopen aan Europese landen het afgelopen jaar weten te vergroten.
Met bijna 900.000 producten die hun weg naar de Europese consument vonden, zag Polen een groei van 7% vergeleken met het jaar ervoor. De sleutel tot succes lijkt te liggen in de sector van de vleeskuikens, die een groot deel van de binnenlandse productie uitmaakt. Voortdurende groei in volume speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van deze sector.
Ondanks de toenemende export van Oekraïens pluimveevlees naar de EU, die het afgelopen jaar zelfs verdubbelde ten opzichte van 2022, en daarmee meer dan 40% van de totale EU-importen voor zijn rekening nam, staat de Poolse industrie sterk. De toename in verkoopvolume wordt voornamelijk gedreven door handel met Duitsland, Nederland en Frankrijk.
Dit laat zien dat, ondanks nieuwe uitdagingen, Polen zijn prominente plaats op de Europese pluimveemarkt behoudt, mede dankzij sterke relaties met enkele van de grootste afzetmarkten binnen de EU.
Bron: Agroberichten Buitenland