De index van de prijs van pluimveevlees af boerderij heeft betrekking op reguliere vleeskuikens. Die prijs is oktober en november weer verder gedaald. De index voor november was 83,6% lager dan twee maanden terug. Voor de coronacrisis was de index nog 94 (februari). Verder is de af-boerderijprijs van langzaam groeiende kuikens wél op peil gebleven gedurende alle maanden van dit jaar.
In de maanden oktober en november is de consumentenprijsindex van pluimveevlees gelijk gebleven. De index blijft schommelen rond de 118 punten (2015=100). De prijzen af slachterij (producentenprijzen) zijn ook verder gedaald. Dit betekent dat de opbrengstprijs voor de slachterijen op de binnenlandse markt gedaald zijn. Zowel de consumenten- als de productenprijs hebben vooral betrekking op concepten (van langzaam groeiende kuikens).
Pluimveevlees af boerderij
De index van prijzen af boerderij bevindt zich op een zeer laag niveau. In november was de index 83. We moeten dan ook teruggaan tot 2010 voor dergelijke lage prijzen. De index voor boerderijprijzen heeft betrekking op reguliere vleeskuikens. Deze kuikens worden gehouden voor de foodservice markt en voor de export. Door de coronacrisis is een deel van deze markt weggevallen met als gevolg een forste prijsdaling voor deze vleeskuikenhouders. Een extra complicerende factor voor de vleeskuikenhouders was ook het faillissement van de derde grootste slachterij van Nederland. Dit gaf extra druk op de prijs van reguliere vleeskuikens.
Prijsontwikkeling consumenten en verwerkende industrie
De consumentenprijs van pluimveevlees in de Nederlandse supermarkten blijft op een hoog niveau: 118 punten (2015=100). De index van consumentenprijzen was in november 118. Dat is hoger dan de index in de maanden voor de coronacrisis. Deze index is gebaseerd op de gemiddelde prijs van ‘langzaam groeiende kip’-concepten. Vooral Nederlandse supermarkten verkopen deze kip. Door de lockdown is er ook extra vraag naar kip in de supermarkt.
De prijzen voor de producten af slachterij zijn in oktober en november met 4% verder gedaald. Deze index heeft betrekking op de binnenlandse afzet, dus de afzet van producten af slachterij naar Nederlandse afnemers. Dit zijn voor een belangrijk deel de supermarkten. Vooral bij de afzet naar het buitenland werden de slachterijen geconfronteerd met een fors lagere vraag door minder afzet naar horeca en foodservice.
Keten pluimveevlees
De hoofdmoot (90 tot 95%) van de binnenlandse afzet van pluimveevleesproducten is door consumenten gekocht in supermarkten. Daarvan is verse kipfilet het belangrijkste product. De pluimveeketen is daarom sterk geïntegreerd en slachterijen regelen dat de productie van de verschillende schakels op elkaar is afgestemd. Ten eerste leveren vleeskuikenbedrijven kuikens aan de slachterijen. Vervolgens leveren slachterijen en verwerkers leveren aan de retailers.
Prijsvorming
Slachterijen bepalen de prijzen van pluimveevlees af boerderij. Deze prijzen zijn daarom afhankelijk van het moment van leveren. Bijna alle vleeskuikenhouders hebben een jaarcontract voor het leveren van de vleeskuikens aan een slachterij. In het contract staan afspraken over de leveringen en de kwaliteit van de kuikens, maar niet over de prijs.
Bron: Agrimatie