In de eerste vijf maanden van 2020 heeft Voergroep Zuid 13,3 procent meer voer afgezet. Dit is het resultaat van de ingezette focus op de marktaanpak en toegevoegde waarde. In 2019 daalde het afzetvolume vanwege stoppende bedrijven maar realiseerde Voergroep Zuid een toename van nieuwe klanten in alle sectoren.
Dalende omzet
Coöperatie Voergroep Zuid realiseerde in 2019 een omzet van € 202,4 miljoen: een daling met 5 procent ten opzichte van 2018. De lagere omzet is een direct gevolg van het grote aantal bedrijfsbeëindigingen in de varkens- en rundveehouderij in het werkgebied. Met name in de eerste helft van het jaar daalde de afzet van de businessunit Voer en Grondstoffen flink. Per saldo daalde de totale afzet in 2019 met 7,5 procent naar 680.873 ton. In de tweede helft van het jaar slaagde Voergroep Zuid erin de dalende lijn om te buigen en steeg de afzet in alle sectoren door het werven van nieuwe klanten. Voergroep Zuid verbeterde haar marktpositie in de sectoren geiten en pluimvee.
Focus op toegevoegde waarde
Voergroep Zuid verwacht in 2020 de omzet en winstgevendheid bij Voer en Grondstoffen te herstellen door een sterkere focus op de toegevoegde waardepropositie en de intensivering van de succesvolle markt-aanpak. De resultaten over de eerste 5 maanden van 2020 sterken deze verwachting. Naar verwachting zal de COVID-19 crisis beperkt van invloed zijn op de resultaten.
Klantwaarde vergroten
Bij de niet-agrarische activiteiten steeg de omzet van de businessunit Financiële Dienstverlening (Zuiderhuis) in 2019 licht. In 2019 is Zuiderhuis gestart met een investeringsprogramma in digitalisering om de klantwaarde te vergroten. Dit ging gepaard met eenmalige implementatiekosten, waardoor het resultaat licht negatief uitpakte. Afronding van het programma in 2020 maakt dat voor 2020 een forse verbetering van het resultaat wordt verwacht.
Verbeterprogramma retail
De businessunit Retail plukte in 2019 de eerste vruchten van het in voorgaande jaren ingezette verbeterprogramma met een hogere omzet, lagere kosten en een positief resultaat. Retail verwacht de komende jaren verder te groeien in omzet en resultaat door optimaal aan sluiten op de winkelformules Welkoop en Praxis en een sterke focus op klantloyaliteit.
Financiële resultaten
De EBITDA, het operationeel resultaat kwam uit op € 2,4 miljoen in 2019 ten opzichte van € 3,8 miljoen in 2018. Dit is het gevolg van een lager afzetvolume bij de businessunit Voer en Grondstoffen in combinatie met een lagere marge en hogere operationele kosten. Daarnaast zijn er hogere eenmalige kosten geboekt bij de businessunit Financiële Dienstverlening.
Het nettoresultaat na belastingen van Voergroep Zuid werd daarmee negatief € 0,3 miljoen. De financiële positie van Voergroep Zuid is onverminderd goed. De solvabiliteit steeg verder naar 75,3 procent, waar dit in 2018 74,2 procent was
Algemeen directeur Maaskant
Algmeen directeur Wim Maaskant duidt 2019 als een lastig en in financieel opzicht, tegenvallend jaar. Dit laat onverlet dat volgens hem Voergroep Zuid het afgelopen jaar belangrijke stappen heeft gezet met het oog op de toekomst.
Maaskant: “We hebben ons bedrijf verbeterd voor onze leden en klanten door focus te zetten op onze toegevoegde waardepropositie. We zijn ervan overtuigd dat veehouders en het milieu het beste geholpen zijn met het juiste voer in combinatie met goede begeleiding en advies en in toenemende mate ook met de inzet van data. In alle sectoren staat deze aanpak centraal en scoren we bovengemiddelde technische resultaten op de bedrijven van onze klanten. Ik zie de effecten daarvan ook terug in de afzetontwikkeling over de afgelopen maanden. De eerste 5 maanden van 2020 hebben we 13,3% procent hogere afzet gerealiseerd ten opzichte van 2019.
We opereren in een consoliderende en krimpende markt. Voergroep Zuid wil een sterke, regionale coöperatie zijn die, samen met haar leden en klanten duurzaam werkt aan het allerbeste resultaat voor hun veehouderijbedrijven. Wij willen in elke sector bij de drie beste voerbedrijven horen. Bij geiten en pluimvee hebben we die positie inmiddels bereikt. Bij varkens en rundvee moeten we nog een slag maken.
Samen beter presteren
Om onze ambitie sneller te kunnen verwezenlijken, hebben we onze strategie verder aangescherpt onder het motto ‘Samen beter presteren’. We hebben vier thema’s benoemd die met elkaar verbonden zijn:
- veehouders rendabel laten produceren;
- rendement en groei;
- goed werkgeverschap realiseren met betrokken medewerkers en leden;
- bijdragen aan duurzame veehouderij.
De druk op de voermarkt zal verder toenemen. In 2020 gaan we verder met de optimalisatie van de bedrijfsprocessen, efficiënte logistiek en maatwerk binnen de supply chain. Gelijktijdig zal het accent liggen op het optimaliseren van de kostenstructuur. We zien de tweede helft van 2020 met vertrouwen tegemoet.
Bron: Voergroep Zuid