In 2023 heeft Vion een cruciale stap gezet om het meest duurzame proteïnebedrijf van Europa te worden. Het bedrijf wil data-gestuurde duurzame ketens opzetten, zodat zowel klanten als boeren hun doelstellingen op het gebied van ESG (Environmental, Social, Governance) kunnen behalen.
Vion heeft ervoor gekozen om haar Duitse activiteiten af te bouwen en zich te richten op de versterking van haar activiteiten in de Benelux. In de loop van 2023 en in 2024 zijn verliesgevende vestigingen door Vion afgestoten en zijn andere vestigingen in Duitsland met succes verkocht.
Het Change that Matters-programma, dat in 2023 van start is gegaan, zal in de komende maanden worden afgerond. De verwachting is dat het volledige effect daarvan in 2025 zichtbaar is. De kosten van deze transformatie hebben invloed op het nettoresultaat van Vion.
Een nieuwe directie zal de visie verder uitdragen en ervoor zorgen dat Vion op het gebied van duurzame, verantwoorde voedselproductie een leidende rol blijft spelen.
Financiële kernboodschappen (1):
- Vion heeft haar omzet uit voortgezette bedrijfsactiviteiten met 3,5% zien stijgen naar € 5,1 miljard, voornamelijk dankzij de hoge varkensprijzen in de thuismarkten. Het verkoopvolume daalde met 6,9%, voornamelijk door de beperkte exportmogelijkheden van Vion als gevolg van deze hoge prijzen.
- De genormaliseerde EBITDA steeg van € 67,4 mio in 2022 naar € 74,7 mio in 2023.
- De genormaliseerde EBIT komt over 2023 uit op € 11,9 mio (in 2022 € 0,5 mio).
- De bijzondere waardeverminderingen en herstructureringskosten ter ondersteuning van onze transformatie bedroegen € 38 mio (in 2022 € 58,2 mio).
- Het resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten (verliesgevende vestigingen in Duitsland) bedroeg € 49,5 mio (in 2022 € 28,7 mio).
- Het bedrijf heeft over het boekjaar een negatief nettoresultaat geboekt van € 89,7 mio (2022: € 108 mio). Deze resultaten omvatten tevens de transformatiekosten en verliezen uit beëindigde bedrijfsactiviteiten.
- Marktrisico’s, zoals een afname van de veestapel, sterke prijsschommelingen en dierziektes blijven, in combinatie met het moment van de Duitse desinvesteringen, een risico voor de continuïteit.
- De directie beperkt de risico’s door middel van het transformatieprogramma Change that Matters en door Duitse activa af te stoten en Vion te herfinancieren.
- In 2023 zijn met het transformatieprogramma Change that Matters verbeteringen van meer dan € 90 mio gerealiseerd, dankzij meer dan 300 verbeterinitiatieven in het hele bedrijf.
- Met de afronding van de Duitse desinvesteringstransacties in 2025 krijgt Vion de mogelijkheid om te herfinancieren op een manier die aansluit bij toekomstige behoeften.
- De liquiditeits- en solvabiliteitsratio’s bleven adequaat, waarbij de hogere varkens- en rundvleesprijzen een groter effect hadden dan normaal.
(1) De beëindigde bedrijfsactiviteiten in Duitsland hadden invloed op de jaarrekening 2023. Voor vergelijkingsdoeleinden heeft Vion ook de financiële cijfers van beëindigde vestigingen over 2022 opnieuw geclassificeerd.
Veranderende marktomstandigheden in de vleesexport
Sterke concurrentie op de wereldwijde afzetmarkt voor varkensvlees vanuit de VS, Zuid-Amerika en China, meer politieke en regelgevende uitdagingen in de Europese landbouwsector, inflatie en veranderende consumentenvoorkeuren, heeft geleid tot een structureel lagere export buiten de EU, krimpende veestapels in Noord-Europa en hogere dierprijzen binnen de EU.
Zoals eerder dit jaar aangekondigd, legt Vion in haar strategie structureel meer nadruk op welzijn en duurzaamheid, samen met boeren, klanten en partners in de Benelux. Door de banden met klanten in de detailhandel en foodservice in heel Europa te versterken, kan Vion de verwerking van producten uitbreiden en betere producten en diensten aanbieden. Dit helpt het bedrijf minder afhankelijk te zijn van de onzekerheid van de wereldwijde exportmarkt voor grondstoffen. Het doel van Vion is om Europa’s meest duurzame proteïnebedrijf te worden, dat zowel dierlijke als plantaardige proteïnen levert.
Ondanks de uitdagingen genereerde het transformatieprogramma ‘Change that Matters’ van Vion meer dan € 90 mio uit meer dan 300 verbeterinitiatieven. Het doel van dit programma is om in 2025 € 150-200 mio te besparen. Hiermee verbetert Vion de efficiëntie en de veerkracht van de organisatie.
”Met een slankere organisatie en met meer focus zijn we in staat om te investeren in data gedreven ketens, duurzaamheid en dierenwelzijn. Dat blijft belangrijk in onze strategie. Dit zal niet alleen ons bedrijf sterker maken, maar ook een blijvend positieve impact hebben op de hele keten,” zegt Ronald Lotgerink, CEO van Vion.
Ambitie Vion: klimaatneutraal in 2045
Vion heeft in 2023 vooruitgang geboekt bij het verminderen van de uitstoot en het bevorderen van duurzaamheid. Het bedrijf heeft haar wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen gevalideerd (SBTI standaard) en gespecialiseerde teams samengesteld die zich richten op het verminderen van de klimaatimpact.
Vion heeft zich bovendien geconcentreerd op de uitbreiding van haar blockchain gestuurde data-infrastructuur en heeft varkenshouders daarop aangesloten om nauwkeuriger berekeningen van de ecologische footprint uit te kunnen voeren. Vion heeft het aantal aangesloten Nederlandse melkveehouders aanzienlijk uitgebreid. Als onderdeel van de scope 3-strategie heeft Vion nu ook eisen voor broeikasgasuitstoot opgenomen in de gedragscode voor leveranciers.
Nieuwe directie
Als onderdeel van de lopende transformatie heeft Vion enkele bestuurswijzigingen doorgevoerd. Deze wijzigingen worden begin volgend jaar van kracht. Tjarda Klimp, op dit moment CFO, neemt de functie van CEO over. Mattijn Bak, op dit moment Chief Transformation Officer (CTO), neemt de functie van CFO over. Daarnaast zal Leon Cuypers, de huidige Chief Operating Officer (COO) voor de Benelux, als COO de operationele activiteiten van Vion in de kernregio van het bedrijf gaan leiden.
Bron: Vion Food Group