Het is duidelijk dat we niet kunnen doorgaan met voedselproductie zonder verlaging van de carbon footprint, water footprint en footprint voor landbouwgebruik. Toekomstgericht produceren kun je niet geheel rationeel onderbouwen.
‘We zullen rekening moeten houden met de wensen van de consument en zullen de burger meer moeten betrekken bij het boerenleven. In dat speelveld moeten pluimveehouders rationeel blijven ondernemen’, zegt Hugo Bens. Tientallen bedrijfsadviseurs kwamen dinsdag 29 oktober naar de themabijeenkomst Pluimvee van Agrivaknet, de vereniging van bedrijfsadviseurs, naar Bens BoerderEI in het Brabantse Haps waar Hugo en Rianne Bens 100.000 scharrelhennen houden.
Rationeel emotie verkopen
Hugo Bens is ervan overtuigd dat je produceren in de toekomst rationeel moet onderbouwen. ‘Toekomst wordt vaak gekoppeld aan duurzaam. Dat is een mooi streven maar je onderneming moet toekomstbestendig zijn. Als ondernemer moet je zorgen dat je de emotie die uit de samenleving komt, kunt verkopen’, aldus Hugo Bens. Bens investeerde de laatste jaren in zonnepanelen, sojavrij voeren, droogtunnels, emissiebeperking, bedrijfshygiëne, imago, risicomanagement en eikwaliteit. ‘Weet waar je eieren heen gaan en lever kwaliteit. Dat vertaalt zich terug in rendement’. De investering in zonnepanelen hebben ze bijvoorbeeld gerealiseerd bij vandebron.nl; burgers kunnen direct energie afkomstig van BensBoerderEI kopen. Imago en productpromotie vinden Hugo en Rianne belangrijk. ‘Zorg voor draagvlak in je omgeving en doe wat bij je past’, zei Hugo Bens.
Burgeropvattingen pluimveehouderij
Mariska van Asselt, docent en onderzoeker aan de Aeres Hogeschool Dronten onderzocht de percepties van pluimveehouders, dierenarts en burgers op het gebied van dierenwelzijn en volksgezondheid. Mariska: ‘Emoties, morele overtuigingen, kennis, ervaringen en belangen spelen een grote rol bij de perceptie van pluimveeproductie. Voor de toekomstige pluimveeproductie moet je die meenemen. Dat zijn niet allemaal rationele onderbouwingen. De context; de totale beleving en omgeving van de burger en pluimveehouder is wisselend, ze zullen op basis van dezelfde feiten andere afwegingen maken en dat maakt het ongrijpbaar hoe pluimveehouders in de toekomst moeten produceren. Hoe kan de sector omgaan met de diversiteit aan meningen?’
Van Asselt concludeerde dat burgers bij beoordeling van de pluimveeproductie dicht bij hun morele overtuigingen blijven, terwijl veehouders hun morele overtuigingen afwegen tegen kennis en hun belangen, die de burger niet heeft. Deze verschillende percepties zijn een uitdaging voor de pluimveesector. Mariska van Asselt adviseerde de bedrijfsadviseurs verder te kijken dan het economisch rendement. ‘Sta open voor andere meningen, ga in dialoog zowel als pluimveehouder als bedrijfsadviseur. Kijk hoe de toekomst eruit gaat zien, houdt bedrijven een spiegel voor en probeer op afstand naar bedrijven te kijken om los te komen van de huidige situatie.’
Mariska van Asselt
Noud Janssen, voorzitter Agrivaknet: ‘De bijeenkomst leverde adviezen en inzichten op die de bedrijfsadviseurs in hun dagelijks werk kunnen toepassen. Dat is waar Agrivaknet voor staat; verbinden en versterken en een bredere kijk op ontwikkelingen op bedrijfsniveau.’
Tekst en foto's: Monique van Loon