Agractie Nederland is van mening dat veel Nederlandse producten, in de Nederlandse supermarkten, verkocht worden tegen een prijs die niet in verhouding staat tot de prijs die de Nederlandse boer hiervoor krijgt. Supermarkten liggen vol met producten waarvoor de Nederlandse boer compleet is uitgeknepen en soms zelfs onder de kostprijs betaald heeft gekregen.
Nederlandse boeren vertrekken naar buitenland
Voor veel boeren is het verdienmodel zeer onder de maat, wat maakt dat veel jonge boeren kiezen voor een ander beroep en steeds meer Nederlandse boeren vertrekken naar het buitenland, waar regelgeving minder strikt is en de kostprijs lager ligt.
Agractie Nederland
Agractie Nederland vindt het belangrijk dat Nederlandse consumenten kunnen (blijven) kiezen voor veilig, duurzaam voedsel dat lokaal geproduceerd is. Veel consumenten weten niet hoe slecht de Nederlandse boer betaald krijgt voor zijn producten. Agractie Nederland komt met een nieuwe actie, die ervoor zorgt dat de consument dit wél te weten komt, zodat deze in de winkel een bewustere keuze kan maken.
Eerlijke prijs voor agrarische producten
Daarnaast leggen we de verantwoordelijkheid bij de supermarkten en de overheid neer. Hen zullen we duidelijk maken dat zij een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om duurzaam, Nederlands eten in de schappen te hebben liggen, waar de Nederlandse boer een eerlijke prijs voor heeft gekregen. Niet alleen fair trade voor buitenlandse boeren, maar zeker ook voor de Nederlandse boer!
Actie Boerderijprijzen
Hiervoor start Agractie Nederland met Actie Boerderijprijzen. Op 1 datum in het eerste kwartaal van 2020 zullen er op zo’n 40 verschillende opvallende locaties in het land, mooie Nederlandse, onbewerkte producten uit de agrarische sector worden aangeboden. Hiervoor zal gekozen worden voor drukbezochte plekken, in winkelcentra en buiten supermarkten, waar consumenten hun dagelijkse boodschappen doen.
Wat de boer krijgt voor zijn product
Om aan de consument te laten zien en voelen wat de Nederlandse boer over het algemeen voor een product krijgt, zullen de producten voor het (bijna symbolische) bedrag van de gemiddelde opbrengst voor de boer, ‘verkocht’ worden.
Daarnaast verschaffen we informatie over de producten en worden de verkooppunten aangekleed met trekkers, spandoeken, etc.
Betere positie van Nederlands voedsel
Agractie Nederland zet zich in voor een betere positie van Nederlands voedsel, in de Nederlandse (super)markt. Wij vinden het van essentieel belang dat er minder onnodig gesleep met voedsel over de wereld plaatsvindt en zullen hier de komende tijd, op verschillende manieren, actief op in gaan zetten.
Supermarkten kunnen er op rekenen de komende tijd geconfronteerd te worden met duidelijke statements over het gebrek aan duurzaamheid en eerlijkheid van de producten in hun schappen. Ook de consument zal zich bewust gaan worden van de keuzes die zij maken tijden het boodschappen doen en de gevolgen die deze keuzes hebben op boer, dier en milieu.
Bron: Agractie