Unilever neemt De Vegetarische Slager over. Voor Unilever past de acquisitie naadloos in de strategie om het portfolio uit te breiden met plantaardige voedingsmiddelen die gezonder zijn en een lagere impact op het milieu hebben. Daarnaast speelt Unilever met de acquisitie in op de groeiende consumententrend om regelmatig een dagje geen vlees te eten.
Voor De Vegetarische Slager ligt de overname in lijn met de groeiambitie om ‘de grootste slager ter wereld te worden’ en hiermee de bio-industrie overbodig te maken. Oprichter Jaap Korteweg: “Het internationale netwerk van Unilever in 190 landen geeft ons hiervoor alle mogelijkheden”.
"Onze missie is om plantaardig vlees de standaard te maken"
Jaap Korteweg, negende generatie boer en groot vleesliefhebber, werd vegetariër en richt De Vegetarische Slager in 2007 op vanuit zijn eigen behoefte aan lekker vlees waar geen dieren voor nodig zijn. De producten van De Vegetarische Slager liggen bij ruim 4.000 verkooppunten in 17 landen. De overname door Unilever komt volgens hem precies op het juiste moment. “We willen de volgende stap nemen, wereldwijd gaan. Onze missie is om plantaardig vlees de standaard te maken. Het is geweldig dat deze ambities met Unilever in een stroomversnelling komen."
Unilever en De Vegetarische Slager werken sinds 2016 samen. Ze brachten toen de ‘Vegetarische Gehacktballetjes in pinda- en tomatensaus’ in co-branding onder het merk Unox op de markt. Met de op 19 december aangekondigde acquisitie neemt Unilever een volgende stap naar een portfolio met meer vegetarische producten. Unilever telt op dit moment in Europa bijna 700 producten met het vegetarische productkeurmerk. In Nederland zijn dit producten van onder meer de merken Unox, Knorr, Hellmann’s, Conimex en Ben & Jerry’s.
Nitin Paranjpe, President Foods & Refreshment Unilever: ”Wij zien dat onze ‘brands with a purpose’ harder groeien, beter aansluiten bij wat consumenten willen en zorgen voor maatschappelijke impact. De Vegetarische Slager heeft een duidelijke missie, veel trouwe ambassadeurs en een sterke positie in de markt en op social media. Met deze samenwerking laten we het merk De Vegetarische Slager en zijn missie wereldwijd groeien en versnellen we tevens onze strategische koers richting meer plantaardig eten.’’
De overname betreft de fabriek in Breda, de marketing & sales organisatie in Utrecht en het restaurant in Den Haag. Bij De Vegetarische Slager werken 90 mensen die allemaal in dienst blijven.
De acquisitie is naar verwachting voor het einde van 2018 afgerond. Er worden geen financiële details bekend gemaakt.
Bron: Unilever