De coronapandemie heeft impact op de pluimveesector. Van marktdistruptie in de eerste fase is de economie in een crisis gekomen. Juist voor de pluimveehouderij liggen er in het post-coronatijdperk echter kansen, is de analyse van de Rabobank. “Kip is goed gepositioneerd en concurrerend door de prijs en de korte keten.”
Rabobank hield dinsdag een speciale webinar over de pluimveehouderij en de gevolgen van covid19. In de hele foodsector was de uitbraak en de ‘lockdown’ duidelijk voelbaar. “Grote klappen vielen er bij bedrijven die aan horeca en catering leveren. We verwachten ook een omzetdaging van vijftig procent voor vers pluimveevlees vanaf 8 juni. Rond twintig procent over een jaar”, vertelt sectorspecialist Jeroen van den Hurk van de Rabobank. “Foodretail daarentegen heeft overall geprofiteerd. De cijfers van pluimveevlees zijn nog niet bekend, maar voor eieren is in april en mei twintig procent geplust.”
Kansen met dierlijke eiwitten
Volgens Van den Hurk blijkt dat consumenten ook in toenemende mate rundvlees door kip vervangen. “Dat is een trend die voor corona al is ingezet. Consumenten en business modellen veranderen. Denk aan digitalisering, maar ook producten voor de eiwittransitie. De veranderende consument biedt ook kansen omdat die steeds meer waarde gedreven keuzen maakt.”
In het post-covid tijdperk heeft pluimveevlees een kansrijke plek. “Ketenmodellen zullen echter wel moeten worden aangepast aan de nieuwe realiteit”, is de overtuiging van de specialist van Rabobank.
Gevolgen kleiner voor conceptkip
De crisis werd het meest gevoeld bij pluimveehouders met ‘reguliere’ kippen. Binnen concepten waren de gevolgen minder tot bijna niets. Ondertussen gaan de prijzen van pluimveevlees weer omhoog. “De beeldvorming over de pluimveehouderij is van nature positief. Bovendien hebben we korte ketens. Uiteindelijk zal het van de portemonnee van de consumenten afhangen. Grote uitdaging is om een goede verdeling in de markt te maken. Dus de opbrengsten op de juiste plekken terecht te laten komen, waaronder bij de pluimveehouder.”
“Nederland is koploper in toepassing van innovaties. Daardoor liggen er absoluut kansen.”
Los van de markt zijn er zaken waar de sector mee te maken heeft. Het Klimaatakkoord, de Europese Greendeal, duurzame eiwitproductie, stikstof, de European Chicken Commitment. Het zijn ontwikkelingen die meer eisen aan de productie stellen. “Uitdaging is om die dingen een plek te geven in de sector.” Veel stappen zijn al gezet. Zo is het antibioticagebruik met ongeveer zeventig procent gedaald sinds 2009, zijn voetzolen met de helft gedaald sinds 2011, wordt er door de sector energie opgewekt en heeft Early Feeding een plek gekregen. “Nederland is koploper in toepassing van innovaties. Daardoor liggen er absoluut kansen.”
Van der Hurk voorspelt dat de grootste verandering in het post-covid tijdperk in concepten gaat zitten. Veertig procent van de productie in de pluimveehouderij valt in 2020 onder een concept. “Onze verwachting is dit percentage 60 tot 65 procent is tegenover 40 procent regulier.”
Exportmarkt
Op de korte termijn is de verwachting dat er door de hele keten heen forse verschillen zijn. Inschatting van de Vereniging van Pluimveeverwerkers en Pluimveehandel in de EU (AVEC) is dat de vraag met vijf procent is gedaald. “Bedrijven die heel erg gericht zijn op supermarkten is dat anders dan ondernemingen die sterk gericht zijn op horeca of de internationale markt. Nederland is erg afhankelijk van handel. Dat maakt de sector meer gevoelig voor volatiliteit, maar bij herstel profiteert het ook eerder”, legt pluimvee-expert Nan-Dirk Mulder van de Rabobank uit.
Ook Mulder constateert dat vleesconsumptie is gedaald, maar dat de vraag naar kip vanwege de dierlijke proteïnen redelijk goed concurrerend is. “Het geleidelijke herstel zal met schokken gaan. Houd ook rekening met terugvallen in vraag. De korte keten is daarentegen sterk.”
Mulder concludeert dat Nederland een mondiaal leiderschapspositie heeft op het gebied van pluimvee. Dat is echter geen vanzelfsprekendheid. De voerprijzen dalen en dat is gunstig met het oog op kostprijs. Toch liggen er ook flinke uitdagingen. Zo is niet alleen in ons land, maar wereldwijd een groei van concepten waarneembaar. De verwachting is dat dit van acht procent nu naar vijftien procent in 2025 zal groeien. “Dat biedt daarentegen ook weer kansen.” De Brexit kan wel grote gevolgen hebben, omdat het Verenigd Koninkrijk na Duitsland de belangrijkste afzetmarkt voor Nederland is. “Pluimvee schuift op naar een hogere zelfvoorzienendheid. Onze positie zal anders worden. Dat is wel een zorg.”
Tekst: Martin de Vries