Vanochtend heeft de Raad van State uitspraak gedaan over de A15/A12. Via extern salderen is ervoor gezorgd dat de extra uitstoot gecompenseerd wordt. Volgens de Raad van State hoeft daarvoor niet voldaan te worden aan de KDW. De aanleg van de weg mag namelijk doorgaan, omdat een structurele daling van depositie voldoende is verzekerd. Dit heeft gevolgen voor PAS-melders.
Deze uitspraak biedt mogelijk ook een oplossing voor PAS-melders. Die moeten met behulp van extern salderen eindelijk gelegaliseerd worden. Deze uitspraak maakt het mogelijk om dat op grotere schaal te doen.
PAS-melders legaliseren
Daarom roept LTO het Rijk en de provincies op om zo snel mogelijk te beginnen met de legalisatie van PAS-melders door de ruimte die LBV en LBV+ oplevert daar met prioriteit voor te gebruiken.
Tot nu toe zijn provincies terughoudend met extern salderen, omdat dit alleen ingezet mag worden als de stikstofruimte die hiervoor gebruikt wordt niet nodig is om de instandhoudingsdoelen te realiseren. Voor de provincies was niet duidelijk hoe ze hier mee om moesten gaan.
Deze uitspraak geeft meer helderheid. Als provincies kunnen aantonen dat er in veel gebieden een structurele daling van de stikstofdepositie is kan extern salderen opnieuw mogelijk gemaakt worden. Daar moet wat LTO dus ook snel gebruik van gemaakt worden om in ieder geval PAS-melders te legaliseren.
Bron: LTO