Op 8 september is het wetsvoorstel Fosfaatrechten aan de Kamer aangeboden. Primair richt zich dit wetsvoorstel op terugdringen van de fosfaatproductie in de melkveehouderij. Maar ook de varkens- en pluimveesector hebben in 2015 hun fosfaatproductieplafond (volgens de berekeningen van het CBS) met respectievelijk 1% en 3,3% overschreden.
Om te voorkomen dat dit structureel gaat gebeuren, heeft de staatssecretaris de mogelijkheid in het wetsvoorstel laten opnemen om ook binnen deze sector in te kunnen grijpen.
Er worden voor de pluimveesector 2 opties genoemd:
- Generiek korten op pluimveerechten.
- Niet verlengen van ontheffingen (POR, Golden Harvest en/of het zuivere ei).
In een gezamenlijke reactie aan de staatssecretaris heeft de NVP met LTO/NOP aangegeven overtuigd te zijn dat 2015 een incidentele overschrijding is geweest. Er is ook gewezen op de overheidstaak van een goede handhaving op beschikbaarheid van rechten ten opzichte van het aantal gehouden dieren.
De NVP betwijfelt de juridische haalbaarheid van de optie om generiek te korten. Vanuit eigendomsrechtelijk oogpunt, lijkt dit niet aannemelijk.
Schrijnend is dat de Nederlandse pluimveesector minimaal 93% van de geproduceerde pluimveemest verwerkt en deze daarmee voor filtratie of uitspoeling naar grond- of oppervlaktewater geen rol speelt. Maar dat maakt binnen de huidige convenantperiode voor het ministerie van EZ niet uit. Dat komt doordat Nederland met de Europese Commissie (EC) de afspraak heeft gemaakt als land binnen het fosfaatproductieplafond te zullen blijven. In die afspraak is geen verrekening met tonnen verwerkt fosfaat mogelijk. Dat zal wel de insteek zijn bij de volgende derogatieonderhandelingen. Maar daar heeft de pluimveesector nu (tot aan 1-1-2018) niets aan.
Bron: Nederlandse Vakbond Pluimveehouders