Negentien organisaties hebben hun samenwerking opnieuw bekrachtigd door het ondertekenen van het convenant ‘Platform Boerderijeducatie Nederland’ voor de periode 2021-2025. De organisaties zijn actief op het gebied van boerderijeducatie en hebben het gezamenlijk streven om ieder kind van de basisschool minimaal één keer in zijn/haar basisschooltijd op de boerderij of tuinderij te laten komen. En dan niet voor zomaar een bezoekje, maar voor een echte boerderijles!
Boerderijeducatie
Het platform verenigt ruim 325 agrarische bedrijven uit verschillende sectoren die zich richten op het basis- en voortgezet onderwijs, zowel regulier als speciaal.
“De samenleving vindt dit heel belangrijk”
Kinderen kunnen hier zelf zien, horen, voelen en beleven waar gezonde voeding vandaan komt. “De samenleving vindt dit heel belangrijk. Goed dat ruim 325 agrarische bedrijven hier een gezamenlijk antwoord op geven,” zegt Arjan Monteny, voorzitter van het Platform Boerderijeducatie Nederland.
Regionale initiatieven vormen Platform Boerderijeducatie
Het Platform Boerderijeducatie Nederland is actief sinds 2016 bestaat uit een samenwerking van negentien regionale initiatieven op het gebied van boerderijlessen. Partijen willen hierdoor komen tot een verdere professionalisering en uniformering van boerderijeducatie in Nederland. Daarvoor is het Keurmerk Boerderijeducatie Nederland ontwikkeld en maakt men gebruik van elkaars expertise.
Hoe wordt Boerderijeducatie gefinancieerd?
Het platform wordt gefinancierd door de deelnemende educatieboeren en ontvangt subsidie van ZuivelNL en het overheidsprogramma Jong Leren Eten. De LTO vakgroep Multifunctionele landbouw levert menskracht om de doelstellingen van het platform gerealiseerd te krijgen.
Educatieboeren ontvangen een vergoeding voor educatielessen van scholen, Agrifirm, Platform Melkgeitenhouderij, Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV), Stichting Blij met en Ei en ZuivelNL.
Boerderijles helpt bij wereldoriëntatie
“Het zou goed zijn als meer agribusinesspartijen zich zouden committeren aan het platform,” vervolgt Arjan. “Een praktijkles op de boerderij of tuinderij voegt veel toe aan de theorie. Jongeren weten vaak niet meer waar hun voedsel vandaan komt. Een boerderijles helpt kinderen bij wereldoriëntatie.”
“Op een boerderij zijn maatschappelijke vragen over bijvoorbeeld leven en dood, voortplanting, voeding en gezondheid dagelijkse kost. Leerlingen leren hierover na te denken en ze te bespreken. Ook helpt een boerderijles bij de ontwikkeling van praktische vaardigheden, zoals meten, determineren, interviewen en onderzoeken.”
Keurmerk
De deelnemende organisaties hebben kwaliteitseisen gesteld op het gebied van veiligheid, hygiëne en educatieve vaardigheden. Bedrijven ontvangen daarvoor het Keurmerk Boerderijeducatie Nederland.
Bron: LTO Nederland